Hoppa till innehåll

Vision och strategi

En vision kanske man aldrig någonsin kommer i mål på. Men med en tydlig vision kommer alla i företaget att fatta rätt beslut i vardagen. Det kan vara med en besvärlig kund, vilken produkt som ska säljas, hur den ska säljas och kanske även var. Och helst ska visionen kunna uttryckas i en enda mening som vem som helst i eller utanför företaget kan förstå innebörden av.

Vilken strategi som ska väljas för att nå visionen smalnar av betydligt med en tydlig vision. En strategi kan inte skapas utan underlag. Då kallas det gissning och alla i rummet kan ha rätt, eller fel. Och framför allt kan det bli känslor inblandat. Lajfa kan hålla i taktpinnen eller bidra till ett bra underlag för ledning, styrelse eller ägare att grunda sina beslut på. Det kan gälla exempelvis hållbarhet-, innovation eller värdegrundsarbete.

Genomlysning

Har du koll på varför dina anställda arbetar hos just dig och inte konkurrenten? Vet du varför dina kunder har valt just dig? Har du koll på hur långt ner i organisationen styrelsens målsättningar är kända och förstås? Är det ett stort företag med huvudkontoret på ett ställe och tillverkning på andra ställen händer det mycket med informationen på vägen. Är företaget ägarlett kan det vara ännu svårare att på riktigt veta hur det står till. Det är inte alltid anställda vågar säga sitt hjärtas mening även om det är högt i tak. Lajfa kan hjälpa till att syna företagets mål, visioner, värdegrund och värdeskapande i vardagen. Och omvandla allt till en strategisk riktning. Grundförutsättningen är att alla intervjuade är anonyma både i rapporten som skrivs och gentemot uppdragslämnaren.

Årsplan och ledning

Förvånansvärt många har ingen plan alls. Jobbar man agilt behövs ingen kan motargumentet blir. Men en tanke om vart man är påväg och att jobba strukturerat utifrån det är också en plan. Förutsättningar förändras ständigt och man kommer på förbättringar under tiden. Har man ett mål eller vision som dessutom är nerskriven är det större chans att tjäna mer pengar. Framför allt spiller du inte värdefull tid på sidospår. Med ett tydligt årsmål och en vision kommer alla deltagare jobba åt samma håll och med varandra. Även över tid.

Allt ovan kan vara lättare sagt än gjort. Är du en av dem som tycker det är klurigt att både komma igång och faktiskt genomföra är du inte ensam. Att på riktigt driva igenom projekt som behövs för företagets överlevnad på sikt, krävs både uthållighet och ibland en ny röst om det även behövs obekväma beslut längst med vägen. Lajfa kan vara ditt stöd i ledningsfunktion eller på plats i verksamheten.

Kommunikationsplan

Att ha en röd tråd i allt som når ut både internt och externt gör att all kommunikation bygger varandra. 1+1= >2. Har du ett uttryck i sociala media och ett helt annat på hemsidan kan besökaren tro att det är två olika företag. Lägger du mycket pengar på mässor om kopplingen är svag till företaget blir du blir en i mängden i onödan.

Det viktigaste av allt är trots allt innehållet. Många företag älskar att tala om sina produkter och glömmer helt bort på vilket sätt den kan göra skillnad för kunden. Att lägga tid på att analysera fram värdeskapandet för mottagaren kan betala sig mångdubbelt i framtiden.

Mystery worker

När Lajfa gör genomlysningar vet de intervjuade om att informationen lämnas vidare. De intervjuade brukar vara både öppna och uppriktiga i sina svar trots att de blir inspelade. Men om känslan är att något är fel på ett kontor, extern fabrik eller legotillverkare kan en mystery worker behövas. En fluga på väggen som bara lyssnar, iakttar och ställer diskreta frågor.

Lajfas vision

Att hjälpa lokala svenskägdaföretag att lyckas är en hjärtefråga för Lajfa. Lokalt i detta fallet är västra Sverige med förkärlek till dem utanför Göteborg. Hållbarhet i en holistisk kontext är kärnvärde för oss och den bör även finnas hos dig för att det ska bli ett bra samarbete. I en vision är Göteborg navet med starka kommunen tack vara ett starkt lokalt företagande som Lajfa varit med och skapat. Hur stor kan tanken bli? Våga vinn. 😉 Vill du veta Lajfas strategi är det bara att ringa och boka möte. Kanske finns det flera sätt att växa tillsammans?

Strategin är

Att hjälpa företag lokalt att lyckas är en hjärtefråga. Lokalt i detta fallet är västra Sverige med förkärlek till dem utanför Göteborg.

komm

ghghg

Komm

Har du en fantastisk affärsidé men för få förstår storheten? Eller har du så myHar du en fantastisk affärsidé men för få förstår storheten? Eller har du så mycket affärer att kommuncket affärer att kommun

/